Vasilij Mahaněnko – Kartosský gambit (recenzní kniha)

Za recenzní knihu děkuji nakladatelství Fantom Print

Zdravím všechny své báječné čtenáře u nové recenze.

Aktuálně zažívám jedno z těch těžších období v mém životě. Doma se mi kupí knihy, které ani nestíhám číst, navíc u nás doma ve vzduchu visí pojem „stěhování“ (možná i do zahraničí), což velice znepokojuje moji knihovnu, protože už teď vím, že si všechny své knihy nebudu moct vzít s sebou. A proto jsem už takhle dopředu začala spoustu knih, které mám v papíru, shánět v e-podobě. Přece jenom, čtečka má velikou paměť, vejde se toho do ní hodně a není to vidět. Stále se ale najdou srdcovky, kterých se nevzdám (už o nich pomalu, ale jistě chystám článek). Jednou z těchto srdcovek je i Kartosský gambit, druhý díl série Cesta šamana. (V těchto dnech, kdy vydávám tuhle recenzi, vychází šestý, předposlední díl s názvem Šamanova pomsta.)

Autor: Vasilij Mahaněnko
Nakladatelství: Fantom Print
Počet stran: 320
Série: Cesta šamana #2
Rok vydání: 2017

Barliona. Virtuální svět narvaný k prasknutí monstry, bitvami a samozřejmě hráči. Odsouzený hacker Mahan se po odpracování první části svého trestu v barlionských dolech dostává do hlavního herního světa a konečně může se svou postavou šamana plnit úkoly v naději, že vydělá dost virtuálních peněz na své velmi reálné propuštění.

S nepopulární třídou postavy i povoláním klenotníka jsou ale nové začátky těžší, než se zdají. Zdánlivě nezajímavá zapadlá vesnička ukrývá podezřele silná monstra i další indicie k sestavení legendární Karmadontovy šachovnice. A zatímco se velké hráčské frakce pokouší urvat co nejvíc prestiže a vzácných předmětů, Mahan zjišťuje, že se celý herní svět Barliony mění od základů: dlouho udržovaná rovnováha „dobrého“ a „temného“ císařství se hroutí, na scénu nastupují nové scénáře i herní mechanismy a NPC se nechovají jako pouhá NPC. Zdá se, že Korporace na své hráče chystá něco velkého…

Kartosský Gambit navazuje tam, kde Úkol přežít skončil. Což je pro mě velice vyhovující, protože jsem tyto knihy četla těsně za sebou, takže mi nevadilo, že tam není shrnutí první knihy, jen takové drobné náznaky. Mahan se dostává do herního světa, ačkoliv jej nadále zdobí čelenka vězně, takže to o něm samozřejmě všichni ví a jaou k němu nedůvěřivý. Dostává se do jendé malé vesničky, kde plní drobné úkoly, cestuje a vypomáhá NPC (to jsou naprogramované postavy ve hře). Pomalinku zlepšuje své schopnosti šamana, dokonce se dostává k totemu a vyvolí si draka. Draco (proč v tom mám tendenci vidět Malfoye, to nevím ?) je maličký hologram draka mláděte a na Mahanovi je zjistit, jak jej vyvolat do skutečné podoby. Mimojiné se také seznamuje s klanem Fénix, jedním z nejobávanějších klanů v Barlioně.

Ve druhém díle série Cesta šamana se konečně společně s Mahanem dostáváme do otevřeného světa. Ačkoliv dostal přidělenou vesnici, kde musí nějaký čas zůstat, konečně opouští důl Pryke a je blíže k tomu stát se normálním hráčem. Tento díl už je ovšem velice propracovanější, než první, který byl jen takovým úvodem do série. V Gambitu už se setkáváme se strategií, novými postavami a taky novými hrozbami, které na našeho hrdinu čekají.

Nemohla jsem se odtrhnout. Je to čtivé, skvěle napsané, evokuje to vzpomínky na hry, je to prostě a jednoduše pecka. Strašně jsem si oblíbila to technické zpracování v knize, ačkoliv se od prvního dílu maličko liší – v prvním díle byly oznámení kurzívou, teď jsou tučně. Popravdě mi to tučné zpracování vyhovuje lépe, přece jenom tučného textu si člověk snadněji všimne, než kurzívy. I tak ale musím říct, že dvojka byla o maličko slabší než první díl, který měl přece jenom větší spád, rychlejší postup a svižněji ubíhalo čtení. Autorův styl vyprávění je opravdu jedinečný. Dokáže totiž čtenáře udržet v pozornosti i při nudnějších pasážích, předkládá velice promyšlený herní svět, za který by se nemusel stydět ani Tolkien (ačkoliv srovnávání propracovaného fantasy světa a herního asi není úplně na místě, ale určitě pochopíte, co jsem tím chtěla říct. Teda, snad.) Pokud stále váháte nad přečtením této série, říkám – neváhejte a jděte do toho! Nebudete litovat!

Za Kartosský gambit velice děkuji nakladatelství Fantom Print, které mi tento výtisk poskytlo k recenzi. Díky nim jsem přišla na moji oblíbenou sérii a musela si dokoupit další 3 díly! A netrpělivě čekám na vydání posledních dvou!