Knihy

Vasilij Mahaněnko – Úkol přežít (recenzní kniha)

Já vážně nechápu, jak jsem se téhle literatuře mohla tak dlouho vyhýbat? Proč se tohle ke mě nedostalo dříve? Jakožto vášnivá hráčka počítačových her jsem na sebe fakt naštvaná, že jsem se po téhle literatuře nedívala dříve. Ale to se změnilo. 

Autor – Vasilij Mahaněnko
Nakladatelství – Fantom Print
Počet stran – 303
Rok vydání – 2017
Série – Cesta šamana #1 

LitRPG kombinuje fantasy příběh s mechanismy online her. Sledovat začínajícího zloděje nebo mága, jak plní svoje první úkoly ve virtuálním světě, je jedna věc, ale co když jejich pokrok pozorujete z pozice hráče? Nic není sladší, než když vám hra – nebo v tomhle případě kniha – nahlásí, že vaše postava získala nový level a odemkla si svou první specializaci.

Mahan, hlavní hrdina Úkolu přežít, si ale svoje dobrodružství ve světě masově hrané Barliony příliš neužívá. Zatímco většina hráčů totiž v kapslích, které je kompletně přenesou do virtuální reality, tráví čas dobrovolně, Mahan je hacker odsouzený za zakázku, která měla být perfektně legální, dokud ho kvůli ní nezatkla policie. Nyní si v dolech Barliony musí odpykat svůj trest, a to navíc s úplně novou postavou, která má ta nejzbytečnější možná povolání – šaman a klenotník. A přestože běžné hráče chrání hra před fyzickou újmou, vězni cítí veškerá zranění a únavu – stejně jako euforii ze získávání nových úrovní, která je lepší než většina drog.

Snad na každé MMORPG je nejzábavnější učit se nový systém a vybírat pro svoji postavu ty nejvhodnější schopnosti, které je často nejdřív potřeba objevit metodou pokus-omyl. Úkol přežít tenhle aspekt plně přenáší do knižní podoby: Mahanův šaman není jen další figurka v dalším příběhu člověka zavřeného v jiné realitě, ale postava s kompletní přehledem vlastností, zkušeností a statistik, které jsou vždycky po ruce k nahlédnutí. A každý hráč se určitě zná ten pocit nadšení, když z bosse jako odměna vypadne vzácný předmět…

Barliona. Virtuální svět narvaný k prasknutí monstry, bitvami a samozřejmě hráči. Miliony hráčů, kteří mohou dělat absolutně cokoliv – levelovat, bojovat proti sobě, strávit ve hře celý život a užít si každý moment. Stát se legendou. Jediné, co tvůrci hráčům neumožnili, je cítit fyzickou bolest. Ale každé pravidlo má svou výjimku. Pro vězně, kteří si do hry přišli odpykat svůj trest, se Barliona stala osobním peklem. Odsouzenců se totiž sláva a dračí zlato netýkají, zato vyčerpání a bolest jsou všudypřítomné. Neprávem uvězněný Mahan se ale odmítá vzdát i poté, co skončí zavřený v dole s mizivou nadějí na únik. Pokud se chce dočkat konce svého trestu, má jediný úkol: přežít

Úkol přežít s sebou přináší nový příběh, spíše fantasy rázu. Při čtení vám přijde, jakoby jste byli danou postavou na vlastní kůži. 

Příběh Mahana začíná ještě v jeho lidské podobě v reálném světě. Je odsouzen (popravdě, maličko neprávem, páč to na něj ušili, ale to je nepodstatný detail, který na příběh nemá žádný vliv). Jeho trestem je přesun do virtuálního světa Barliona, kde musí kutat měděnou rudu v dole. Musí denně splnit požadovanou kvótu. Navíc se k jeho trestu váže fakt, že má jednu z nejhorších postav, jakou kdy mohl dostat. Ale i z nejhorší postavou se dá herní svět zvládnout, pokud víte, jak na to. 

Ze začátku bych ráda podotkla, že kniha má pár nedostatků. Jednak mi vadilo, že u některých vět chyběla tečka na konci věty či uvozovky označující přímou řeč. Také jsem občas narazila na věty, v nichž bylo jedno slovo označeno prvním písmenem velkým, což uprostřed věty nedává smysl, zvlášť když je to obyčejné slovo a neoznačuje žádnou věc či vlastnost. Ale jsou to jen maličkosti.

Co mi však na knize vadilo maličko více, byla ryhlost, s jakou příběh utíkal. Protože popis na zadní straně knihy a anotace označují svět Barliona za místo plné krvavých bitev. A v Úkolu jsem dlouho na žádnou krvavou bitvu nenarazila. Moc se mi nelíbilo, jak hlavní postava postupovala moc rychle dopředu. Je to přece odsouzený vězeň! Chvílemi mi přišlo, že se mu to všichni spíše snaží ulehčit, než aby si skutečně odpykal svůj trest. 

Ale abych knize, která mě fakticky moc bavila, jen nekřivdila, tak musím pochválit autora za vykreslení zcela skvělého světa (pardon, dvou dolů). Pokud mám mezi svými čtenáři hráče, kteří znají hru world of warcraft a někdy ji i hráli a mají její svět rádi, určitě je tato kniha potěší, páč jsou v ní dost podobné postavy a vykreslení světa jako právě v již zmiňované světové hře. Já sama tuto hru hrávala několik měsíců, ovšem teď již nehraju. Ale tato kniha mi pomohla si na celou hru WoW vzpomenout. Dostala jsem díky ní chuť si opět zahrát! 

Ani nevím, jestli je LitRPG ofiko žánr, ale já ho za něj rozhodně považuji a oficiálně ho ustanovuji mým stěžejním žánrem! 

Chci moc poděkovat nakladatelství Fantom Print, že mi umožnilo dostat se k takovému žánru. Díky moc!! 

Knihomol věčně s hlavou v oblacích, milovník seriálů, cestování a gumových medvídků. Amatérský pisálek, který by chtěl jednou vydat knihu. A hlavně - potrhlý podivín. Vše v jednom dárkovém balení. :)

3 Comments

Napsat komentář: Tery Engli Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *