Knižní recenze – Uzel (Dominik Dán)

Zdravím zápisníci!

Jelikož mým předsevzetím do nového roku bylo více číst a dávat na blog více knižních recenzí, tak s tím začínám právě dneska. Již nějakou dobu spolupracuji s nakladatelstvím Slovart, od nichž jsem dostala několik recenzních výtisků. Mezi nimi byli třeba dvě knihy od Michelle Hodkinové o Mary Dyerové (třetí díl už nakladatelství Slovart vydávat bohužel nebude, takže si ho budu muset někde sehnat, pokud u nás vyjde) a nebo třeba dnešní kniha od slovenského spisovatele Dominika Dána – Uzel.

O Dominikovi Dánovi se říká, že je to jeden z nejprodávanějších slovenských autorů. A já musím souhlasit. Doma vlastním asi 4 knihy, ve sbírce jeho knih mi chybí Rudý kapitán, nedávno jsem dostala k Vánocům od Slovartu knihu Popel všechny zarovná. Po přečtení první knihy, Uzel, jsem byla tímto autorem naprosto uchvácena. No, více podrobností se dozvíte níže. Tak hurá na to!

Žánr – Detektivky, Slovenská literatura

Rok vydání – 2014

Překlad – Josef Šmatlák

Vazba – Vázaná s přebalem

Anotace V poradí šestnásta kniha Dominika Dána, no chronologicky sa radí na prvé miesto. Odohráva sa tesne pred pádom železnej opony v roku 1988. Richard Krauz práve nastúpil na oddelenie vrážd ako detektív a rieši hneď prvú vraždu robotníka v ropnej rafinérii. Na oddelení ešte nepracuje Chosé, Kuky, ani Canis. Z budúcej partie tam Richard našiel len Burgera a Hanzela, ktorí sa rozhodli vychovať z neho detektíva podľa vlastných predstáv. Krauz preto zanedbáva manželku Sylviu, aj malú dcéru a zostáva v práci ešte dlhšie do noci než predtým. Ďalšia vražda, tentoraz pilota nadzvukových stíhačiek, sa stala v bizarnom prostredí medzi ostnatými drôtmi tiahnucimi sa pozdĺž štátnej hranice so západným svetom. Táto vražda však má zničiť Krauzovu kariéru už v zárodku…  (zdroj – www.databazeknih.cz)“

Hlavní postavy – Richard Kauz

Vlastní názor – První kniha, kterou jsem od Dána četla, a musím říct – BOMBA! Naprosto mně uchvátila svým příběhem, hrozně mně mrzí, že z celé té série, která čítá zhruba 20 knih, je u nás k dostání pouze 5 dílů, protože myslím, že ten titul Dominikovi Dánovi jakožto nejprodávanějšímu slovenskému autorovi fakt patří. Je to detektivka a román, naprosto dokonalé spojení, já obecně romány miluji, miluji i detektivky, a když jsem zjistila, že v téhle knize je od všeho trochu, zamilovala jsem se. Děj se odehrává v roce 1988, těsně před pádem železné opony, jak je již zmíněno v anotaci. Co bych knize vytkla, jsou strašně krátké kapitoly, což na druhou stranu může být pro někoho výhodou, mně to ovšem docela vadilo, a tak trochu to skákání od jedné postavy k druhé. Například jedna kapitola byla o Richardovi, a druhá pak o dvojici vojáků u hranic. Místama jsem se v ději pak trochu ztrácela, ale nakonec se vše na konci hezky rozmotalo, vyřešilo, a já byla spokojená s výsledkem. Knize dávám 8/10, za ty krátké kapitoly a to skákání z postavy na postavu. Ještě co se týče obálky, tak tam nemám co vytknout, jednoduché zpracování, čitelný font, super!

Celkové hodnocení – 4/5

Hodnocení na Goodreads – 4.19 z 5

Hodnocení na Databázi knih – 85 % ze 100 %