Knižní recenze – Dravec (František Uher)

Zdravím zápisníci!

Co jsem se vrátila z dovolené, přijde mi, že se mi to všechno tak nějak začíná kupit. Už jste o tom určitě četli na facebookové stránce. Mám hromadu a ještě jednu další hromadu nápadů na články, ale tak nějak se k nim nemůžu dostat, a tak k nim jen přibývají další. Navíc když pak musím nějaké články upřednostnit. Jako zrovna tenhle.

Tenhle článek měl původně vyjít už před dovolenou, jenže nějak jsem na něj zapomněla či co … No, to je jedno. Nebudu vám s tím zatěžovat hlavu.

Spíš se rovnou zaměříme na hlavní podstatu a předmět tohohle článku. Dnes se totiž bude jednat o knižní recenzi (jako každou středu =D ).

Název – Dravec

Autor – František Uher

Série/Edice – Původní česká detektivka

Nakladatelství – MOBA

Počet stran – 376

Rok vydání – 2016

Překlad – /

Vazba – Pevná

Pár vět o autorovi – František Uher se narodil v Havlíčkově Brodě. V Brně vystudoval Pedagogický institut. Původním povoláním je učitel. František vydal 41 knih, což je ústyhodný počet. Přes tisíc povídek a fejetonů se objevily v časopisech a novinách, dále vydával i básně a verše pro děti.
František Uher dostal za svoji tvorbu řadu ocenění. Dostal dvakrát Cenu Havrana za nejlepší detektivní povídku roku, Cenu Eduarda Fikera, jeho román Dlouhá nepřítomnost dostal první cenu v soutěži O poklad byzantského kupce. Publikovat začal v roce 1976 v nakladatelství Kruh ve sborníku poezie Setkání, v roce 1979 vydal svůj první detektivní příběh – Žádná trať pro černé pasažéry.

Hlavní postavy – Žádné

Anotace – „Krásný jarní den se změní v noční můru, když je pod mostem v blízkosti potoka nalezena mrtvá dívka bez bot. Vyšetřování se ujímají tři králové, jak kolegové říkají kriminálním inspektorům, Čemusovi, Plevákovi a Justovi. Ti brzy odhalí identitu dívky, ale podezřelých je více než dost a najít mezi nimi vraha není vůbec snadné. Elitním kriminalistům navíc komplikují práci i další případy, které je třeba vyřešit dříve, než pachatelé uniknou spravedlnosti.“ (zdroj – zadní strana knihy)

Vlastní názor – 1) Děj – Celý děj knihy nám ukazuje, jak probíhá vyšetřování vraždy u české policie. Pro nás je to něco nepředstavitelného, pro policisty je to ovšem stálá rutina. Zajištění místa činu, místa nálezu, poptávání se u podezřelých, u rodinných příslušníků atd. Vše je v knize pečlivě popisováno, v některých pasážích možná zbytečně dlouze. Stejně tak některé pasáže byly velmi zdlouhavé, místy dokonce poněkud nudné. Také je v knize velmi málo akcí. Nějaké vzrušení v případu, policejní honička nebo tak něco. To mi tam moc chybělo. Trochu mi tam vadilo, že v rozhovorech mezi vyšetřovali byly samá spisovná slova. Myslím si, že kdyby tam bylo více těh „hovorových“ slov, dávalo by to takovou bližší atmosféru pro čtenáře.

2) Postavy – Jak jsem již napsala výše, kniha nemá určené hlavní postavy. Nejvíc se tam samozřejmě pohybují komisaři Čemus, Plevák  a Just. Ovšem nedá se říct, že by to byly hlavní postavy. Čtenář se o nich toho moc nedozví, aby se s nimi sblížil či mu přirostli k srdci. Jinak ostatních postav mi přišlo, že je jich tam moc, ale na druhou stranu chápu, je to detektivka, a vždycky je několik podezřelých.

3) Prostředí – Celý děj je zasazen do malého městečka. Když si knihu pročítáte, máte pocit, že to malé městečko v knize je vlastně vaše malé městečko, ukecaní a protivní sousedé v knize jsou ti samí sousedé, jako máte vy. Nebo aspoň tak jsem to cítila při čtení já. Jak jsem již říkala, popisy byly velmi podrobné. Jinak o prostředí nemám už co více říct.

Hodnocení – Nad hodnocením knihy jsem velmi dlouho přemýšlela. Moc detektivky nečtu, vlastně jediné detektivky, které jsem četla, byly od Dominika Dána (vlastně BYLA, zatím jsem četla jen jednu) a jedna detektivka od McBaina. Když vezmu v potaz všechny věci, které jsem v předchozích odstavcích vyjmenovala, dávám knize 7 z 10. Jak jsem říkala, moc detektivek pročtených nemám. V téhle mi vadili zdlouhavé popisy a pomalý děj. A navíc mi kniha přišla na zadních deskách trošičku poškrábaná. Není to nic hrozného, ale pár vrypů tam je.

Úryvek z knihy – „Proč to množné číslo?“
„Podle toho, jak leží. Byli nejméně dva. Jeden ji nesl za ruce, druhý za nohy.“
„Také ji pachatel mohl vytáhnout z auta a za ruce vláčet sem za boudu“ podotkl inspektor Čemus. „Nebo je to záměrné aranžmá“ (str. 18)

Na závěr bych ráda moc poděkovala nakladatelství MOBA za poskytnutí recenzního výtisku. Pokud byste si knihu chtěli zakoupit, navštivte odkaz zde -> František Uher – Dravec. Pokud chodíte i na Databázi knih, tady najdete odkaz na knihu – František Uher – Dravec Databáze knih

To by ode mě pro dnešek bylo všechno, doufám, že se vám dnešní recenze líbila, a že mi necháte komentář 🙂 Zatím ahoj!