Katrin Walldová – Sám mezi všemi (recenzní kniha)

Zdravím všechny své báječné čtenáře u nové recenze!

Doufám, že jste první měsíc nového roku přečkali ve zdraví. Já jsme nastoupila do nového zaměstnání a začala zpracovávat staré rozepsané články. Jedním z rozepsaných článků byla recenze na knihu Sám mezi všemi od Katrin Walldové, kterou mi sama autorka zaslala na recenzi. Mrzí mě, že mi recenze trvala takovou dobu, bohužel ke konci roku jsem byla zahlcena a nestíhala jsem. Jedno z předsevzetí do Nového roku 2020 – věnovat více času článkům. Ale pojďme teď na samotnou knihu!

Autor – Katrin Walldová
Počet stran – 322
Nakladatelství – Nová Forma
Rok vydání – 2018
Série – /

Adam pracuje jako vychovatel na internátu s problémovými středoškoláky. Příchod nového studenta s pošramocenou pověstí a kolegyně na výpomoc naruší volný způsob života, na který byl doposud zvyklý. Přirozený sled událostí tak postupně probouzí potlačovanou minulost, s níž se nikdy úplně nesrovnal. Možná půjde dál cestou cynismu vůči všemu a všem… A možná přestane být konečně sám mezi všemi…

Jako u spooousty jiných knih, i po dočtení této jsem si říkala – proboha, proč sem ji jenom odložila? Proč jsem byla tak hloupá a dala přednost jiným, když jsem doma měla tohle?! Abyste pochopili, nejsem zrovna fanatik do LGBT literatury, i když by to z toho předchozího odstavce mohlo tak vyznít. Četla jsem už několik knih s touto tématikou, ale Sám mezi všemi mě úplně dostal.

Abych vám trochu přiblížila příběh – Seznamujeme se s na první pohled sympatickým Adamem, mladým, pětadvacetiletým vychovatelem na chlapeckém intru, kam umisťují mladé delikventy. Adam je gay. Ví to o něm všichni – kluci z intru, učitelé, kolegové, rodina … Adam si z dřívějších let nese v srdci jednu těžkou ránu, kdy přišel o člověka, které měl moc rád a který mu byl velice blízký.

Na intr přichází Tommy, podle záznamů z předchozích škol se jedná o problematického delikventa, který se očividně rád pere a vždy najde nějakou (ne)vhodnou či sarkastickou poznámku. Už od svého příchodu dělá všem jen problémy, a to hlavně Adamovi. Ne nadarmo také dostává přezdívku „Ztracená existence“. Jakmile Tommy zjistí, že jeho vychovatel Adam je gay, ukáže se jeho homofobní stránka. Absolutně nešetří urážkami a řečmi o tom, že gayové jsou zrůdy. A tohle všechno i mnohem více musí Adam snášet.

Když mi kniha byla zaslána samotnou autorkou, už předem jsem byla varována, že se nejedná o běžný LGBT román, jakým jaou například Muffin a čaj nebo Probuzení Simona Spiera. Ne, už od začátku tu narážíme na velice sprostý a erotický gay román, kde se se sexem a vulgaritami rozhodně nešetří. Jak jsem již psala výše, tuhle literaturu zrovna nevyhledávám, ale když jsem na tuto knihu narazila na Databázi knih a pročetla pár komentářů a hlavně recenzi na blogu Svět mezi řádky, přišlo mi to jako zajímavá četba. Oslovila jsem tedy autorku s tím, že bych si její román velice ráda přečetla. Kniha mi byla zaslána ještě s autorčinou druhou knihou Vyšší level, na kterou se právě teď chystám.

Kniha má spád, i když v ní nechybí ani taková ta běžná příběhová vata, která ale ve finále má obrovský smysl pro celý příběh. Autorčin styl vyprávění je neobvyklý, autorka se zde vůbec nedržela zpátky a nešetřila vulgaritami ani peprnými popisy různých akcí (asi víte, co tím myslím). V Adamovi jsem našla malou spřízněnou duši hlavně v tom, že stejně jako já miluje Imagine Dragons. A prostě mi přišel roztomilý!

Bohužel i tato kniha si s sebou nese drobná negativa. Občas jsem našla chybnou čárku nebo překlep ve slově, to jsou ale jen kosmetické drobnosti, které mohou korektorovi uniknout. Co bych ale autorce vytkla, je konec té knihy. Na to, že se má jednat o drsný, erotický, sprostý gay román, je ten konec trochu moc sladký a roztomilý a v podstatě nehodící se do celého toho konceptu. Ale za tu kapelu Imagine Dragons jsem schopná toto autorce odpustit 😉 Ne, ale vážně. Ten konec by opravdu stál za přepsání. Navíc mi tam v knize jaksi unikl tajemný člověk, který Adama na intru pronásledoval. Řečeno tam na jeho adresu něco bylo, ale buď jsem to v tom neviděla zcela jasně, nebo mi ten viník unikl? A co ten matikář? Jak to vlastně dopadlo s ním?

Každopádně, jsem ráda, že jsem si knihu mohla přečíst, že vyšla v našich českých vodách a že nebyla extrémně přeslazená. 4 hvězdičky si rozhodně zaslouží a já se už těším, až se pustím do Vyššího levelu, což má být erotický gay román s prvky postapokaliptického thrilleru. Snad tam nebude nic sladkého!

Ještě jednou děkuji autorce za zaslání knihy! 🙂